10 božích prikázaní, 10 cirkevných výmyslov


Ja som Pán, tvoj Boh! Nebudeš mať okrem mňa iných bohov, ktorým by si sa klaňal.


Ja som pán, tvoj boh... Ja len ja a nik iní.. Nebudeš mať okrem mňa iných bohov, to znamená, že boh má asi konkurenciu (ktorú nepriamo pripúšťa), a nebol by rád, keby mu ovce utekali k inému bačovi. Prečo jediný boh zakazuje klaňať sa iným, keď žiadný iný boh (ktorý má pravdepodobne aj meno) neexistuje? A prečo chce po svojich ovečkách, aby sa mu klaňali? To mi príde dosť dobrý dôvod na porušenie dvoch zo siedmych smrteľných hriechov a to pýcha a hnev. Nebudeš – v tomto prípade znie rozkazovacím spôsobom, a pôsobí odstrašujúco. Je to ako keď vám mama povie, nebudeš sa kamarátiť s Janom, pretože je zlý. Čo urobíte Vy? Naštvete sa na vlastnú matku a s Janom sa kamarátite ďalej. A prečo boh chce, aby sa mu ľudia klaňali? Nie je to dôkazom panovačného spôsobu riadenia tohto sveta? Alebo inak... Keď to niekedy dávno nejaký ujo z cirkvi písal, asi to nedotiahol do konca, proste to odflákol...


Nevezmeš Božie meno nadarmo.


Aké meno? Všetci bohovia iných náboženstiev aspoň dávajú bohom mená... A všetky náboženstvá majú boha, alebo bohov. A tí majú mená. Ale kresťanský boh meno nemá... Tak aké meno, do boha :-) mala cirkev na mysli, keď vymýšľala toho prikázanie?
Pamätaj, že máš svätiť sviatočné dni.
Presne ako za komunistov, pôjdeš na námestie sláviť prvý máj a hotovo, žiadna polemika. Proste do toho baráku (kostola) pôjdeš a žiadne reči. Vypočuješ si uja farára a dáš mu nejaké tie drobné do vrecka... Keď už sme si dali tú námahu a nahradili pohanské sviatky vymyslenými kresťanskými, tak ich budeš ctiť a hotovo.


Cti svojho otca a svoju matku.


To je rozumné prikázanie, ale vyplýva z bežného života, pretože drvilá väčšina si ctí svojich rodičov. Takže cirkev to tam dala, pretože to dobre znie...


Nezabiješ.


To je prirodzené u normálnych ľudí, ale na druhej strane, človek je od prírody lovec a musí zabíjať, minimálne zvieratá, aby mal čo jesť, nenávidím vegetariánov, pretože hýria rôznymi farbami, raz sú modrí, potom žltý, sem tam bieli ako stena, a to má byť zdravé? Ale naspäť k téme, nezabiť je princípom vyspelej spoločnosti a nezáleží na cirkvi, či to tam napísala, alebo nie... A na druhej strane, koľko vrážd má na svedomí cirkev pri šírení svojej viery? Alebo žeby v mene boha a Ježiša to bolo v poriadku? Čo na tom, že to bolo v stredoveku? Je to stále tá istá firma.... Proste toto chlapci z cirkvi nedodržali, ani keď to vymysleli...


Nezosmilníš.


Jednoducho zákaz pôžitkov z predmanželského sexu... Možno do toho zaradiť asi aj antikoncepciu. Čo sa mňa týka čiastočne súhlasím s cirkvou, nemám rád kondómy, ale ktorý chlap ich má rád? A preto by som zakázal ich používanie :-) Veď s hormonálnou antikoncepciou je to predsa len príjemnejší pôžitok. A v tomto už sa moje názory s cirkvou líšia. A možno preto, že nezosmilníš, sa v cirkvi nájdu aj pedofili a rôzni úchyláci... Zakázané ovocie predsa najviac chutí.


Nepokradneš.


To je jedno z prikázaní, ktoré sama cirkev od začiatku svojej kariéry nedodržovala. Krádeže a plienenie a vykorisťovanie obyvateľov boli jedným z hlavných spôsobov nadobudnutia majetku cirkvi. Čiže zlodej kričí, chyťte zlodeja... Na druhej strane, ja som neveriaci a v živote som nikoho neokradol. Považujem to nielen za trestné, ale aj za nemravné...


Nebudeš krivo svedčiť proti svojmu blížnemu.


To rozprávajte hlavne tým, ktorý udávali „čarodejnice“ a „bosorky“ len preto, že boli krajšie, ako iné ženy. Prípadne preto, že dokázali liečiť nebežnými formami liečiteľstva, ktoré sa odovzdávalo z pokolenia na pokolenie. Prípadne preto, že sused mal väčší statok, ako ostatní, alebo mal len väčšiu úrodu ako ostatní, pretože sa svojmu políčku venoval viac, ako ostatní lenivci. Krivo svedčili všetci veriaci, ktorí mali z toho osoh.


Nebudeš žiadostivo túžiť po manželke svojho blížneho.


To je prirodzené pre väčšinu populácie. V živote by som nepreberal blízkemu človeku jeho manželku, či priateľku, pretože je to trošku nemravné. A na druhej strane dobrý priateľ sa ťažko hľadá a zradiť ho, či podraziť je svinstvo. Na tretej strane, ako možno prikázať citom, ak sú obojstranné?


Nebudeš túžiť po majetku svojho blížneho.


Podľa mňa je to zase len o vnútorných pocitoch, pretože každý po niečom túži. A ak to niekto iný má, závisť v tomto prípade nahrádza túžbu. No túžiť koniec koncov konkrétne po majetku mojich kamarátov je choré. Na druhej strane cirkev sama túžila po majetkoch iných a v čase svojej slávy jednoducho kradla, čo mohla, takže o túžbach po majetku iných má čo najmenej rozprávať...

10 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

len niekolko detailov:
1.) stale spominas nejaku cirkev, ale ktoru? vsak je ich vela. podla toho, co pises (kradnutie, plienenie) asi myslis rimskokatolicku?
2.) niekde ti vypadlo prikazanie o svateni soboty (Ex 20:8, De 5:12)
3.) tieto prikazania boli zapisane stovky rokov pred vznikom krestanstva a teda aj akejkolvek cirkvi, ale je pravda ze rimskokatolicka cirkev si ich mierne upravila

Anonymný povedal(a)...

Celkom ma tvoj blog zaujal, viacmenej s Tebou súhlasím čo sa týka názorov na cirkev, ale nechápem jednu vec. Prečo sa navážaš do vegetariánov?? Sám totiž som vegetarián a stále sa stretávam zo stupidnými poznámkami na moju adresu. Považujem to za prejav "gadžoviny". Ja nekecám nikomu do stravovacích návykov a to očakávam aj od ostatných. Celkom som nepochopil čo si myslel tým, že vegetariáni hýria rôznymi farbami. Ale to len tak na okraj. Inak držím palce a len tak ďalej......A mám pre teba tip na tému ktorú by si mohol spracovať. http://www.horiaciker.sk/e-poradna.php?q=56 nedávno mi tento link poslal kamarát a najprv som sa na ňom skvelo pobavil, ale potom som si uvedomil aké škody môže cirkev napáchať v psychike mladého človeka ktorí takýmto bludom uverí.....a žije s pocitom viny...

Anonymný povedal(a)...

TENTO BLOK JE UPLNE NA P***.Take sracky tu trepes ze to neni mozno.Neveris v boha a iste si aj KKT ANTIFA.

Anonymný povedal(a)...

opozicia cirkve je na ateista.tk

Anonymný povedal(a)...

1) ano Boh ma konkurenciu "bohov"...vies clovek ma slobodnu volu, moze spravit "boha" aj z tvojho prdu, a litanie z tychto slovnych sraciek:)

2)Boh ma meno. ano ten krestansky! rada do buducna, ked chces nieco kritizovat najskor si dobre nastuduj, bo potom mozes vyzniet dost trapne ;) studuj studuj,mozno k tomu Menu prides ;)

3) "cirkev to tam dala" no velmi mudre az na par detailov...desatoro "vzniklo" za cias Mojzisa ak to nieco tvojej odbornosti hovori, cize aby si sa vedel casovo zorientovat, bolo to v case pred Kristom, cize ano, pred tym ako nejaka Cirkev vznikla...takze ak sa nieco niekomu hodilo, bolo len tvoj utok na tretie prikazanie, ktore je v podstate, uplne neopodstatnene...

4)vyjadrim sa len k tomu vegetarianizmu - fest dobry argument :D teda len neviem ci ku krestanstvu alebo hinduizmu...

Anonymný povedal(a)...

boha je tu vela dobrych nazorov

Anonymný povedal(a)...

Podla mna je na tom vela pravda ale taka hlupost ktora mi hrozne vadi je skatulkovanie ludi. Ako mozes povedat, ze je antifa? Vobec nemusi byt. Ja som bol kedysi krestan a cirkev z duse nenavidim je to to najhorsie zlo a druhe je hned politika. Ako by si zaskatulkoval ked ti poviem ja som ja? Tresnes ze som egoista?

Anonymný povedal(a)...

este by ma zaujimalo preco je antifa zle?...ty si snad neonacista veriaci vo vymysleneh Boha??...antifa je proti neonacistom a podla mna je to dobre a nie zle...este aoutorovi mal si tam sem tam chyby v niecom ale dobre nazory...

Anonymný povedal(a)...

Vidiet, ze ta cirkev otravuje, a brani ti v nezavislom badani. Oprosti sa od nej a hladaj odpovede tam, kde su. Nikto.

Anonymný povedal(a)...

desatoro bolo davno pred mojzisom.....